Sebuah Perkongsian

Hasil Karya Abu Muhammad Ahmad Humaizi Bin Din Mustafaha

  • Selamat Datang ke Blog Saya. Semoga Sebuah Perkongsian ini memberi manfaat kepada kalian semua. Semoga berguna di dunia dan di akhirat

    Terima Kasih Kerana Mengunjungi Blog Ini

"Meneropong"

Posted by Ahmad Humaizi Bin Din Mustafaha On 10:25 PG 4 komen

D80 sudah menjadi milikku.. :), jadi lepas ni bolehlah menjadi Part Timer Camera Man.

Weekend lepas, SHAZU ENGINEERING SDN BHD, syarikat tempat saya berpraktikal buat dinner di Restoran Berputar Menara Kuala Lumpur sempena perpisahan dengan Mr Nakato yang telah berkhidmat dengan Shazu sejak sekian lama sebagai Technical Advisor. 1st time makan kat tempat-tempat macam ni. Mahal pulak tu. Satu kepala RM130. Tapi best la jugak. Dapat makan sambil melihat pemandangan Kuala Lumpur di waktu malam dari ketinggian 400 meter.

Ni gambar masa nak turun dari KL Tower. Staff Shazu memang best! Dah macam family. Tapi mat saleh kat belakang tu tak termasuk la. :) Sorry yer mat!

Shazu's Family :)

Bukit Bintang, Lorong Haji Taib dan Seri Hartamas punya Cerita.

Lepas habis dinner di KL Tower, saya dengan beberapa orang staff shazu bersiar-siar di beberapa tempat di KL untuk melihat kehidupan warga KL di malam hari. Mula-mula kami ke Bukit Bintang. Kemudian terjumpa "GOLD MAN". Macam-macam cara orang nak cari duit kat KL ni. Ada yang buat khidmat urut, menyanyi, mintak sedekah, berniaga dan macam-macam lagi. Cumanya, dalam banyak-banyak kerja tu, kena la pandai pilih yang mana satu halal, yang mana satu haram. Bagi saya, daripada orang yang asyik minta sedekah di jalanan, menjual diri untuk kepuasan nafsu, merompak atau mencuri, lebih baik jadi macam atuk ni, jadi GOLD MAN. Setiap kali orang ambil gambar bersamanya, orang akan hulur sedikit wang sebagai upah.
Wallahua'lam. Tapi kalau orang Islam buat benda ni, pastikanlah anda menghilangkan cat-cat tu sebelum ambil wuduk, nanti air wuduk tak sampai ke kulit@anggota wuduk.

Sebelum

Selepas


Masa di Bukit Bintang, kami nampak ada Kuliah Rockers. Tak tahulah apa yang dibicarakan oleh 'Tuan Guru' mereka. :) Nampaknya anak-anak muda tu sangat kagum dengan "Tok Guru" mereka. Aduh!! Risau dibuatnya melihat suasana anak-anak muda di KL ni. Tengok lagak dan rupanya, mereka ni masih budak-budak sekolah. Tapi seperti dibiarkan ibubapa untuk berpeleseran dengan kawan-kawan di waktu malam.

Pesan saya kepada Abg Ari, "Risau tengok budak-budak ni, anak-anak kita nanti bagaimana la. Hmm kalau boleh dipukul masa kecik, eloklah dipukul. Bila dan besar, susah jadinya".
Abg Ari pun mengiyakan kata-kata saya. Memang bahaya kalau suasana ini dibiarkan.

Selepas kami berjalan-jalan di Bukit Bintang, kami pun saja ronda-ronda di kawasan 'hitam' di Kuala Lumpur. Antaranya di Lorong Haji Taib.

Terkejut saya dibuatnya. Rupanya, apa yang diceritakan di dalam drama-drama TV selama ni memang betul. Pondan dan pelacur bersepah-sepah mencari pelanggan. Geleng kepala saya dibuatnya. Betapa barahnya penyakit akhlak orang kita. Kebanyakkannya orang Melayu Islam.

Berbincang juga dengan kawan-kawan, bagaimana nak menghapuskan aktiviti haram dan bodoh ni. Antara idea yang baik adalah, membersihkan kawasan Lorong Haji Taib yang kotor dengan sampah tu dan pasang lampu-lampu supaya lebih cerah. Jika dilihat kawasan tu, memanglah sesuai untuk orang melakukan maksiat. Gelap + kotor + sunyi. Kalau tempat tu meriah, rasanya kurang sedikit orang buat kerja-kerja bodoh ni secara terbuka.

Satu lagi tempat, kami pun bergerak ke Seri Hartamas. Katanya tempat ni tempat orang loaded. Kami pun parking la di depan sebuah pub. Risau dibuatnya. Mana taknya, ramai bonzer-bonzer di depan pub tu. Nak parking kereta pun, kunci kereta akan dipegang oleh penjaga pub. Bonzer-bonzer tu asik tengok pada kami, mungkin curiga dengan kami. Mana la tahu, kami ni polis. :).

Selepas parking, kami pun lepak di sebuah kedai makan dibelakang pub tu. Pelanggan-pelanggan di situ memang bercampur dengan pelbagai bangsa. Tapi yang paling ramai adalah anak-anak Melayu Islam.

Agak terkejut jugak lah. Mereka ni berani minum arak secara terbuka. Yang lebih 'menggelikan' hati, ada seorang minah bertudung ni boleh duduk dengan kawan-kawan yang minum minuman keras. Aduh! Di manakah agama kalian!? Terasa bersalah jugak diri ini sebab tak mampu nak buat sesuatu untuk mengubah keadaan. Ye la. Boleh kata ramai begitu.

Apa pun, moga-moga pembaca dapat sesuatu dari posting kali ni. Semoga kita berusaha menjauhi orang-orang yang hanya mengikuti hawa nafsu mereka semata-mata. Jagalah diri, keluarga dan rakan-rakan kita dari terjebak dari masalah sosial seperti ini.

Habis cerita.

Esoknya

Esoknya, kami budak-budak praktikal bersiar-siar di Kuala Lumpur. Mula-mula kami ke Karnival Kerjaya di PWTC. Memang banyak peluang pekerjaan ditawarkan. Tapi sayangnya, semua tu untuk siswazah yang dah habis belajar atau nak habis belajar. Kami ni lagi setahun. :) Insya-Allah.

Petang tu, kami makan di Geng's Corner. Kedai makan Upin dan Ipin. Best jugak makanan kat sini. Harga pun boleh tahan la.




:) Sekian sahaja untuk kali ini. Maaf kerana posting kali ni lebih santai dan bersifat peribadi. :) Semoga ada manfaat dalam posting kali ini.

Wallahua'lam.

Categories:

4 Response for the ""Meneropong""

  1. Unknown says:

    haha..shazu mmg kenangan terbaek r..

    jasa baekmu sentiasa dikenang..

  2. Tanpa Nama says:

    nape tak amik gambar kat LHT tu?

  3. LHT?

  4. wah..banyak kenangan dgn shazu..

    cepat sket pulang UTP..
    kena jaga UTP plak..