Sebuah Perkongsian

Hasil Karya Abu Muhammad Ahmad Humaizi Bin Din Mustafaha

  • Selamat Datang ke Blog Saya. Semoga Sebuah Perkongsian ini memberi manfaat kepada kalian semua. Semoga berguna di dunia dan di akhirat

    Terima Kasih Kerana Mengunjungi Blog Ini

PATUT ATAU TAK PATUT?

Posted by Ahmad Humaizi Bin Din Mustafaha On 6:49 PTG 0 komen


Oleh A.Humaizi

Patut atau Tak patut?


Berhibur,

Tak berani aku katakan hiburan itu haram secara total,

Kerana jiwa manusia itu suka dengan berhibur.

Terkadang aku terfikir,

Mengapa manusia bersungguh-sungguh mencari hiburan,

Seoalah-olah hiburan itu di tangga yang pertama.

Hari-hari entah berapa jam telinganya didengarkan dengan muzik,

Ada yang rock, balada, nasyid, hiphop dan lain-lain lagi.

Entah berapa jam pula mata mereka dihidangkan dengan cerita-cerita seram, kelakar dan kesedihan.

Entah berapa ringgit pula wang mereka di habiskan semata-mata mencari hiburan, tiket wayang, beli kaset, beli cd, komik dan macam-macam lagi.

Ah, sepertinya manusia ini hidupnya untuk berhibur!

Bukanlah aku ingin katakan hiburan itu haram.

Tapi aku ingin nyatakan,

ADAKAH PATUT atau TIDAK PATUT?

Adakah patut muzik tidak kira apa jenis lagunya didengari lebih banyak dari bunyinya alunan Quran? Sedangkan Quran itulah penenang jiwa.

Adakah patut kita mendengar nasyid sampai dua jam sehari, tapi mendengar bacaan al-Quran hanya 10 minit sehari?

Nampaknya nasyid itu mungkin lebih baik dari lagu-lagu lain, tapi adakah patut nasyid itu lebih banyak didengari berbanding bacaan Quran?

Sekali lagi aku nyatakan,

Bukanlah aku ingin katakan hiburan itu haram.

Tapi aku Cuma ingin bertanya kepada diri,

ADAKAH PATUT, atau TIDAK PATUT?

Adakah patut engkau suapkan jiwa engkau dengan muzik berbanding Al-Quran?

Adakah patut engkau isi minda engkau dengan muzik berbanding al-Quran?

Wahai insan yang mempunyai jiwa,

Bukanlah aku ingin katakan hiburan itu haram.

Tapi ambillah ia sekadarnya sahaja.

Dan tidak berlebih-lebihan.

Lebihkanlah hal-hal yang lebih bermanfaat dalam dirimu,

Lebihkan mendengar al-Quran berbanding Nasyid atau muzik-muzik yang lain,

Lebihkan mendengar majlis-majlis ilmu berbanding menonton cerita-cerita di TV.

Lebihkan wang anda untuk bahan-bahan ilmu berbanding bahan-bahan hiburan.

Kesimpulannya,

Lebihkan masamu untuk hal-hal yang lebih berfaedah untuk dunia dan akhiratmu.

Semoga umur kita ini banyak diisi dengan hal-hal yang bermanfaat, berbanding hal yang kurang bermanfaat.

Moga-moga dengan soalan PATUT atau TIDAK PATUT,

Menjadikan kita berubah ke arah yang lebih baik secara beransur-ansur.

Wallahua’lam

Semoga bermanfaat.

Categories: , ,

0 Response for the "PATUT ATAU TAK PATUT?"