Sebuah Perkongsian

Hasil Karya Abu Muhammad Ahmad Humaizi Bin Din Mustafaha

  • Selamat Datang ke Blog Saya. Semoga Sebuah Perkongsian ini memberi manfaat kepada kalian semua. Semoga berguna di dunia dan di akhirat

    Terima Kasih Kerana Mengunjungi Blog Ini

Sentimen mengatasi kebenaran

Posted by Ahmad Humaizi Bin Din Mustafaha On 12:29 PG 0 komen

Oleh A.Humaizi

"Hai orang-orang yang beriman hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan." (Al-Maidah: 8)

Wahai pendakwah Islam, jika kamu ingin menilai sesuatu jemaah lain, hendaklah kamu penilai sesuatu dengan adil. Jika sesuatu golongan itu kamu benci, sedangkan mereka melakukan perkara yang benar dan tidak melanggar batas syarak, hendaklah kamu sokong.

Walaupun kamu mencintai sesuatu golongan, tetapi golongan itu membuat kesalahan yang bertentang dengan al quran dan sunnah, hendaklah kamu kata salah.

"Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya." (Al Maidah : 2)

Wahai pendakwah Islam, jika lawanmu melakukan kebaikkan, sokonglah ia. Jika lawanmu melakukan kejahatan, tinggalkan mereka.

Janganlah disebabkan kebencianmu terhadap sesuatu kaum, menyebabkan kamu tidak berlaku adil.

Islam ini bukan dimenangkan dengan menangnya sesebuah jemaah Islam di sesuatu tempat. Tetapi Islam itu dimenangkan dengan dakwah yang berkesan dan konsisten. Tidak perlulah mana-mana jemaah merendah-rendahkan jemaah lain. Kerana pada hakikatnya setiap jemaah-jemaah Islam ini merupakan salah satu dari gelombang gelombang kebangkitan Islam.

Janganlah disebabkan kemarukkan kekuasaan dan pengaruh, kamu menghalangi jemaah lain yang mengajak manusia ke jalan Allah. Sesungguhnya perbuatan tersebut amat dibenci oleh Allah.

"Sesungguhnya orang-orang yang kafir dan menghalang-halangi (manusia) dari jalan Allah, benar-benar telah sesat sejauh-jauhnya." (An-nisa : 167)

"Dan janganlah kamu duduk di tiap-tiap jalan dengan menakut-nakuti dan menghalang-halangi orang yang beriman dari jalan Allah, dan menginginkan agar jalan Allah itu menjadi bengkok. Dan ingatlah di waktu dahulunya kamu berjumlah sedikit, lalu Allah memperbanyak jumlah kamu. Dan perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang berbuat kerusakan" (Al-a'raf : 86)

Kita mengajak manusia kepada Allah. Tidak kira mereka berada di jemaah mana sekali pun.

"Dan kita tidak perlu berbalah untuk merebut mad'u. Tidakkah jika suda ada yang berdakwah maka tugasan kita menjadi ringan? Tidakkah jika sudah ada yang ingin memikul amanah, maka kita lebih selamat? Apa yang penting adalah misi dakwah, iaitu kembalinya umat kepada Islam yang tulen, tanpa mengambil pusing siapa pun yang melaksanakannya." (Dr Mohd Asri Zainul Abidin, Arus Tajdid)

Bila sikap hizbiyah menyerap dalam jiwa dae', mereka akan lebih mementingkan label dan jenama kumpulan mereka lebih dari isi kandungan seruan Islam yang dibawa.

Tahap ukhwah Islamiah diukur dengan jeama berkenaan, apabila berbeza jemaah, maka berbezalah tahap ukhwah. Sehingga ada yang bermasam muka kerana berbeza jemaah atau kumpulan.

Semoga nasihat ini berguna bagi pendokong jemaah Islam semua.


Wallahua'lam

Categories:

0 Response for the "Sentimen mengatasi kebenaran"