Sebuah Perkongsian

Hasil Karya Abu Muhammad Ahmad Humaizi Bin Din Mustafaha

  • Selamat Datang ke Blog Saya. Semoga Sebuah Perkongsian ini memberi manfaat kepada kalian semua. Semoga berguna di dunia dan di akhirat

    Terima Kasih Kerana Mengunjungi Blog Ini

Bila manusia pandai menilai

Posted by Ahmad Humaizi Bin Din Mustafaha On 11:15 PTG 0 komen

Oleh A.Humaizi

Manusia akan menghargai sesuatu sekiranya mereka tahu nilai sesuatu perkara. Misal contoh, jika ada duit RM2 dengan 20 sen diberi pilihan kepada manusia utk mengambilnya, sudah tentu manusia akan memilih duit yang paling berharga. Itu adalah fitrah manusia yang suka dengan sesuatu yang bernilai.

Antara dunia dan akhirat, manakah yang lebih bernilai? Sudah tentu, bagi manusia yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, akan mengatakan hari akhirat itulah yang paling bernilai berbanding manusia.

Ada satu hadis yang menyebutkan bahawa, jika ditimbangkan kalimah syahadah (la ilaha illallah) di sebelah dacing, dan diletakkan langit dan bumi serta apa2 sahaja diantara keduanya di sebelah dacing tersebut, maka akan berat lagi kalimah la ilaha illallah tersebut.

Nabi pun pernah menyatakan bahawa, jika dibandingkan dunia ini seperti sebelah sayap seekor nyamuk, nescaya Allah tidak akan memberi makan kepada orang2 kafir di muka bumi ini.

Nah nampaklah disini, jika hendak dibandingkan sesuatu amalan soleh dengan nilai kenikmatan hidup di dunia, amat jauh sekali untuk disamakan.

Seringkali kita mendengar tentang rendahnya nilai dunia ini berbanding akhirat nanti, tetapi sejauh mana diri kita mengimani perkara tersebut. Masih lagi kita merisaukan sesuatu kehilangan sesuatu nikmat hidup dikala sedang beramal soleh kepada Allah swt.

Ketika solat misalnya, masih lagi fikiran kita meracau-racau tentang hal-hal dunia, tidak kiralah hal itu berfaedah atau tidak. Perkara demikian perlu diubati dengan byknya memikirkan tentang hinanya dunia ini, dan betapa bernilainya ganjaran di akhirat nanti.

Sedang jiwa berzikir kepada Allah, lidah basah menyebut-nyebut nama Allah, fikiran sentiasa memikirkan kebesaran Allah, tiba2 datang pula gangguan syaitan utk merisaukan kita tentang kenikmatan keduniaan, di kala itu, perlu lah diingati, zikir kepada Allah itu lebih utama berbanding nikmat hidup di dunia.

Hinanya dunia ini apabila kenikmatan itu melekakan manusia mengingati Tuhan. Jika kenikmatan itu menggangu manusia ingat kepada Tuhan, ianya suatu musibah. Berhati-hatilah, kerana ia adalah penyakit cinta dunia, maka buanglah ia jauh-jauh dengan byk mengingati perbandingan dunia dan akhirat yang telah digambarkan oleh Allah dan Rasul.

Semoga berjaya di dunia dan akhirat.

Categories:

0 Response for the "Bila manusia pandai menilai"