Sebuah Perkongsian

Hasil Karya Abu Muhammad Ahmad Humaizi Bin Din Mustafaha

  • Selamat Datang ke Blog Saya. Semoga Sebuah Perkongsian ini memberi manfaat kepada kalian semua. Semoga berguna di dunia dan di akhirat

    Terima Kasih Kerana Mengunjungi Blog Ini

Palsunya Hadis Doa Malaikat Jibril Sempena Ramadhan

Posted by Ahmad Humaizi Bin Din Mustafaha On 9:51 PTG 0 komen

Oleh A.Humaizi
Bila sampai sahaja bulan Ramadhan, ramai manusia berlumba-lumba inginkan kebaikan. Maka ramailah orang mengajak manusia beramal soleh dengan amalan-amalan tertentu. Ada yang menyebarkan hadis Nabi melalui email mahupun sms. Niatnya tidak lain hanya untuk mencari kebaikan.

Tetapi tahukah anda, seseorang yang berniat baik, belum tentu amalannya diterima?

Inilah yang disebutkan oleh Ibnu Mas'ud kpd satu kelompok manusia yang melakukan bid'ah pada zamannya yang berkumpul beramai-ramai di masjid, lalu salah seorang dari mereka mengetuai majliz berzikir itu seperti yang masyarakat kita sering lakukan iaitu majlis tahlil, doa selamat dan macam-macam lagi... Apabila Ibnu Mas'ud menegah mereka dari melakukan perkara tersebut, lalu mereka berkata kepada Ibnu Mas'ud,

"Wahai Abu Abdurrahman, apakah kesalahan kami? Bukankah kami ini melakukan kebaikan (iaitu berzikir kpd Allah)?"

Jawab Ibnu Mas'ud, "Ramai orang yang mahu melakukan kebaikan, tetapi tidak kena pada caranya (iaitu cara ibadatnya Rasulullah saw)"

Kisah tersebut diriwayatkan oleh ad-Darimi dgn sanad yang sahih.

Begitu juga yang dimaksudkan oleh Allah swt dalam surah Al-Mulk ayat ke 2 yang bermaksud,

"Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya." (Surah al Mulk: 2)

Disebutkan "siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya". Iaitu sesuatu amalan yang baik itu mestilah secocok dgn amalan Nabi saw, dan benar niatnya ikhlas kerana Allah.

Maka dari kedua dalil tersebut dapatlah kita mengetahui, dua syarat amalan itu diterima di sisi Allah, iaitu mestilah ikhlas kerana Allah (tidak mensyirikkan Allah dlm pengibadatan), dan yang kedua, mesti sesuai dgn sunnah Rasulullah saw.

Kepalsuan Hadis doa malaikat Jibril supaya diabaikan puasa umat Nabi muhammad

Maka di sini, saya ingin tekankan betapa pentingnya ilmu yang benar dalam menyebarkan ilmu kepada manusia lainnya. Boleh jadi seseorang itu berniat baik, tetapi perbuatan yang disangka baik itu rupa-rupanya mendatangkan kerosakan kepada agama dan kaum muslimin sekalian. Inilah akibatnya bila seseorang beramal tanpa dilandasi dgn ilmu yang benar.

Oleh kerana itu, Nabi saw pernah memberi amaran kpd sesiapa yang berdusta ke atas namanya dgn sabda baginda yg bermaksud "Barang siapa yang berdusta atasku (yakni atas namaku) dengan sengaja, maka hendaklah ia mengambil tempat duduknya (yakni tempat tinggalnya) di neraka”. (Hadits shahih dikeluarkan oleh Imam Bukhari (1/36) dan Muslim (1/8) dll)

di dalam artikel ini saya copy dan pastekan satu soal jawab mengenai status hadis "Doa Malaikat Jibril Supaya Puasa Umat Nabi Muhammad diabaikan" .
Sumber : http://soaljawabquranhadis.blogspot.com/search?q=doa+malaikat+jibril

Semoga kita beramal dengan ikhlas berdasarkan ilmu yang benar.

Semoga bermanfaat.

------------------------------------------------------
Soalan;

Assalamualaikum.
Boleh tolong saya carikan petikan di bawah samada dari hadis atau mana2 riwayat.
"Doa Malaikat Jibril Menjelang Ramadhan"
Ya Allah tolong abaikan puasa umat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut:
* Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada);
* Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami istri;
*Tidak berma'afan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.
Maka Rasulullah pun mengatakan Amiin sebanyak 3 kali.
"Sekian. Terima kasih.
Wassalam
Jawapan #1:
Kami yakini ianya palsu. kami akan berusaha menjejakinya dan jika ditemui, InsyaAllah akan dikhabarkan kemudian (KIV). Kenapa kami berani berkata ia palsu? Kerana sekiranya meminta ma'af kepada ibubapa, suami-isteri dan penduduk sekitar itu benar dan syarat memasuki bulan Ramadhan, sudah tentu kita akan temui dalam kitab-kitab feqah, walhal tidak pernah dibincangkan. sekian
Jawapan #2:
Assalamu'alaikum. Alhamdulillah.Sekadar tambahan, Kemungkinan hadith yang hampir kepada hadith diatas adalah seperti berikut :
Dari Abu Hurairah ra. berkata (maksudnya) :
"Sesungguhnya Nabi saw telah naik ke mimbar dan berkata : Amin, Amin, Amin. Seorang bertanya kepada dia : Ya Rasulullah, Apa yang engkau lakukan ini? Baginda menjawab : Telah berkata Jibril kepadaku : Hambanya yang sombong, sempat bersama ibu-bapanya atau salah seorang darinya, tidak akan masuk syurga (kerana kesombongan terhadap mereka), Aku berkata : Amin, kemudian berkata malaikat: hambanya yang sombong apabila masuk Ramadhan tidak akan diampun dosanya (oleh Allah), Maka Aku berkata : Amin. Kemudian malaikat berkata : Seseorang yang sombong dimana nama engkau (Nabi saw) disebut kepadanya akan tetapi dia tidak berselawat kepada engkau, maka aku berkata : Amin."
[Hadith Riwayat al-Bukahri didalam Adabul Mufrad. Syiekh al-Albani menilai hadith ini sebagai Hasan Sahih (Sahih Adabul Mufrad LiImam Bukhari, #503/646)].
Hadith ini memberi amaran dan pengajaran agar :-
a. berbuat baik kepada kedua ibu-bapa semasa mereka masih hidup
b. lakukan amalan-amalan yang baik dan mohon banyak2 agar Allah mengampunkan dosa2 kita didalam bulan Ramadhan dengan melakukan ibadat dengan ikhlas, jangan sombong.
c. seseorang yang apabila disebut Nabi saw kepadanya. langsung tidak berselawat kepada baginda; maka inilah dikatakan orang yang berhidung tinggi/sombong!!
Sekian, wassalam

Categories: ,

0 Response for the "Palsunya Hadis Doa Malaikat Jibril Sempena Ramadhan"