Sebuah Perkongsian

Hasil Karya Abu Muhammad Ahmad Humaizi Bin Din Mustafaha

  • Selamat Datang ke Blog Saya. Semoga Sebuah Perkongsian ini memberi manfaat kepada kalian semua. Semoga berguna di dunia dan di akhirat

    Terima Kasih Kerana Mengunjungi Blog Ini

"Pakcik... Benda ni syirik tau!"

Posted by Ahmad Humaizi Bin Din Mustafaha On 8:17 PTG 9 komen

Oleh A.Humaizi

.......Setelah selesai solat fardhu subuh di surau Flat Rimba jaya yaitu flat yang saya diami, kami ahli-ahli jemaah surau pun pulang la ke rumah masing-masing. Sambil berjalan bersama dengan pakcik-pakcik yang ada, kami pun bersembang la sesama kami. Apabila sampai sahaja di tingkat masing-masing, pakcik-pakcik ni pun keluar dari lif, dan tinggal la saya dengan pakcik yang tinggal sebelah dengan rumah saya.

Kami pun sambung berborak-borak kecik sambil berjalan. Dalam hati saya, berbisik-bisik ingin bertanya tentang satu kertas yang ditampal pada pintu rumah pakcik berkenaan. Maka bila tiba sahaja di depan rumah pakcik tersebut, saya pun memulakan pertanyaan saya.

"Pakcik, saya nak tanya, kenapa pakcik tampal benda ni?"kata saya sambil menunjukkan kertas yang ada di muka pintu rumah pakcik berkenaan.


Contoh pelaris-pelaris yang di tampal - ianya syirik!


"Ooo yang itu, hmm pakcik pun tak pasti la kenapa," Jawab pakcik berkenaan, lalu menyambung, "Rumah pakcik ni selalu kehilangan barang, kemudian kawan pakcik suruh pakcik tampal kertas ni dekat depan rumah". Dalam hati saya berbisik, "Mungkin pakcik ni tampal sebab tak nak barangnya hilang".

Lalu terus saya menyampuk cakap pakcik tu, "Pakcik, pakcik tahu tak, perbuatan pakcik menampal kertas ni adalah SYIRIK?!". Pakcik tersebut nampak seperti terkejut, lalu saya teruskan bicara, "Pakcik, siapa yang bagi kita rezeki? Siapa pula yang melindungi kita?" Saya bertanya kepada pakcik tersebut dan kemudian saya sendiri yang menjawabnya, "Allah yang bagi kita rezeki, Allah yang memberi pelindungan kepada kita, jadi mintalah dari Allah apa yang pakcik nak. Kalau pakcik nak rezeki, atau pakcik nak keselamatan, pakcik berdoa kepada Allah atau pakcik solat dua rakaat (solat hajat) kemudian berdoa kepada Allah, nescaya Allah akan kabulkan."

Kemudian saya sambung lagi, "Tidak ada sebenarnya perantara kita dengan Allah. Jadi benda-benda seperti ini (kertas tersebut) atau benda-benda yang menjadi bahan yang dikatakan pelaris seperti yang diamalkan oleh peniaga-peniaga sebenarnya tiada dalam agama. Semua itu syirik. Samalah juga orang yang menggunakan ayat-ayat Quran tertentu yang dikatakan boleh menjadi pelaris seperti ayat 1000 dinar dan sebagainya."

Pakcik tersebut mendengar dengan teliti, lalu saya menyambung lagi. "Orang-orang yang berniaga ni suka sangat gantung ayat 1000 dinar, tetapi sedikit sekali memahami maksudnya. Dalam ayat tersebut Allah memerintahkan orang-orang yang beriman supaya bertaqwa, dan Allah akan memberikan rezeki kepada orang-orang yang bertaqwa dari sumber-sumber yang tidak disangka-sangka. Tapi hakikatnya, ramai para peniaga tidak mengambil semangat untuk bertaqwa kepada Allah. Mereka hanya menjadikan ianya seperti tangkal semata-mata."

"Samalah juga dengan ayat-ayat Quran yang digantung-gantung dengan niat yang salah". Kemudian saya bersoal jawab dengan pakcik berkenaan tentang hal menggantungkan ayat-ayat Quran.

Lalu saya bertanya kepada pakcik tersebut, "Pakcik, apa tujuan Quran ni diturunkan. Ianya untuk dibaca atau untuk dibuat hiasa?"

Lalu pakcik menjawab sama dengan jawapan saya,"Quran tu untuk dibaca, maka jika orang yang nak menggantung ayat quran berniat untuk membacanya, maka bolehlah berbuat demikian. Tapi kebiasaan yang ada pada zaman ini, kebanyakkannya menjadikan ayat Quran sebagai hiasan semata-mata. Maka disebabkan itu, terpulang kepada orang yang menggantungkannya, apa niatnya."

Kemudian pakcik tersebut bertanya kepada saya tentang ayat Quran seperti 4 Qul yang terpampal pada pintu rumahnya. Kata saya, "Terpulang kepada pakcik, apa niat pakcik, kalau pakcik tampal untuk dibaca, silakan."

Kemudian pakcik berkenaan pun banyak la bertanya kepada saya tentang pelbagai perkara, dari segi persoalan mazhab, persoalan qunut, wahabi, dan macam-macam lagi persoalan yang ditanya. Alhamdulillah, semuanya dapat saya jawab dengan bekalan ilmu yang diberikan oleh Allah swt. Moga-moga pakcik tersebut faham apa yang saya sampaikan.

Setelah hampir setengah jam kami berdiri di depan rumah pakcik tersebut, pakcik tu pun minta diri untuk masuk ke rumah untuk bersiap-siap dan saya pun pulanglah ke rumahdengan perasaan lega sebab telah menyampaikan sesuatu yang penting kepada pakcik berkenaan. Kemudian saya bersiap-siap untuk ke tempat kerja sambil bercerita dengan roomate saya tentang hal-hal seperti cerita di atas..

Ternyata Hari Ini Hari Yang Mengembirakan

Pulang sahaja dari tempat kerja, seperti biasa, saya melalui rumah pakcik tadi. Ternyata kertas syirik tersebut telah dibuka.

Tidak terkata gembiranya hati saya sebab dapat selamatkan pakcik tersebut dari unsur syirik. Saya pun melangkah ke rumah dengan penuh semangat untuk cerita dengan sahabat saya di rumah!

"Nazri!... Kau tau tak, pakcik tu dah cabut kertas tu!".. Kami pun berasa seronok la sebab dakwah berjaya.

Kemudian saya pun berkata kepada Nazri, "Nazri, kat depan rumah pakcik tu ada satu rumah lagi yang ada tampal benda yg sama".

Kami pun senyum sesama kami, moga-moga Allah menemukan kami dengan tuan rumah berkenaan supaya kami dapat sampaikan ilmu tauhid kepadanya dan menjauhkannya dari syirik!

Tauhid Vs Syirik

Bila sudah banyak didedahkan dengan ilmu tauhid ini, alhamdulillah, saya makin lama makin sensitif dengan hal-hal yang membawa syirik kepada Allah swt. Hati saya terasa panas dan geram bila melihat bomoh, pawang, orang yang jual batu-batu hikmat dan kisah-kisah jin yang banyak berada di dalam masyarakat.

Kepada para pembaca sekalian, marilah sama-sama kita mendalami ilmu tauhid, kerana itulah pokok agama, iaitu Mengesakan Allah dalam segala-galanya.

Kita hanya menyembah dan mengabdikan diri kepada Allah, bukan kepada makhluk.
Kita meminta segala-galanya hanya dari Allah, tidak kiralah permintaan itu kecil atau besar.
Kita menyakini bahawa Allah lah yang melindungi kita, dan kita hanya berharap kepada Allah dari gangguan sesiapa sahaja.
Kita hanya mengagungkan Allah atas segala-galanya. Maka jika terdetik di dalam hati kami mengagumi dunia ini, maka kami akan cepat-cepat mengatakan, Subhanallah, Maha suci Allah. Oleh kerana itu, kami hanya mengagungkan Allah dalam setiap tindakan kami.

Moga-moga tulisan ini bermanfaat kepada kita semua.

Wallahua'lam.


- anda boleh rujuk web site syirik seperti di bawah- Saksikanlah kesesatan mereka.

1. http://aurailahi.com/index5.htm
2. www.ilmubatin.com


-kami mengetahui yang batil bukanlah untuk diamalkan, tetapi untuk mengenalnya supaya dapat menjauhi darinya-




Categories:

9 Response for the ""Pakcik... Benda ni syirik tau!""

  1. Semoga ALLAH menjadikannya amal jariyah antum, teruskan berdakwah!

  2. sangat sokong usaha saudara

    pernah 2 kali alami

    1st... masa kat kedai photostat, ada org photostat kertas yg ada ayat al-quran yg pusing, pastu dia tawarkan nak bagi satu...tp saya menolak dengan baik


    2nd ..masa mnganjurkan kem..ada budak kena rasuk, ada mak cik tawarkan ayat al-quran yg pusing2 gak, tapi saya kata xnak baca


    huhu..sangat bahaya..

  3. Semoga pembaca-pembaca dpt menegakkan tauhid di dalam masyarakat dan menjauhkan mereka dengan kesyirikan. Inilah sebenarnya tunjang agama yang di bawa oleh para Nabi dan Rasul.

  4. Anda telah mengkafirkan pakcik tadi dengan perkataan anda "Pakcik, pakcik tahu tak, perbuatan pakcik menampal kertas ni adalah SYIRIK?!".

    Nyata sungguh ada membawa fahaman wahabiyah. Jangan sekali2 mengkafirkan orang dengan perbuatan yang harus. Menghukum orang ini syirik sama dengan berkata kepadanya kamu murtad. Bertaubatlah dengan mengucap dua kalimah syahadah.

  5. Astaqgfirullah.
    Nasihat ana kat nta, mintak penjelasan dari ana dulu sebelum buat tuduhan melulu kat ana.

    Ana sendiri bertanya kat pakcik tu, "kenapa pakcik tampal benda ni'. Ternyata apa yang dilakukan itu adalah syirik. Dan alhamdulillah dia dan bukak kertas tu.

    Saudara Sunni salafi sebenarnya perlu ketahui, ada syirik yang membawa kepada kafir, ada syirik yang tidak membawa kepada kafir.

    Jadi nasihat ana kpd nta, belajarlah tentang pembahagian syirik ini ya. Syirik kecil, dan syirik yg besar. Wallahua'lam. terima kasih kerana memberi komen.

  6. Barakallah ya akhi.. Semoga terus istiqamah dalam menyampaikan..

  7. Sabar jen.
    Itulah realiti.
    Kte salu ckp soal realiti scara teori.
    Tetibe dtg bedebuk dgn penuh praktikal kt depan kte. Time ko tgh pektikel plak tu. Haha.
    So gunela ape2 ilmu yg patut spya bleh handle case2 cani dgn baek. Jgn maen politik sgt. Hehe.

  8. :) .. takpe2.. Aku tak risau kalau orang tuduh tanpa ilmu. Yang aku risau, mereka tuduh dengan bukti yang kuat. Bila ada bukti maybe aku yang salah. Jadi aku kene check balik ar diri aku.

    Kalau nak tuduh takde bukti, aku pun boleh tuduh sape2 yang aku suka. Ye tak!.. So pengajaran ar buat En Sunni Salafi tu. Mari belajar mcm mana golongan salaf bertindak bila dalam menghukum seseorang. Mereka tak hentam aje. Mereka ada disiplin tertentu untuk menghukum seseorang jika bersalah. :) .. Maaf kpd En Sunni Salafi sebab aku kritik ko secara terang2an.. hehe.

  9. Alhamdulillah..bt pgetahuan ahmad humaizi adalah mjatuhkan hukum kpd seseorg atau sesuatu hnyalah milik allah saja..renungkanlah kalau sakit kenapa perlu mkn ubat atau brubat,adakah itu juga syirik..ingat iktiar itu di tuntut allah.
    seperti juga pakcik tampal kertas td..dia tak bersalah..ingat allah tidak akan mengubah nasib seseorg melainkan kita sendiri iktiar mengubahnya serta melalui izin allah..amin