Sebuah Perkongsian

Hasil Karya Abu Muhammad Ahmad Humaizi Bin Din Mustafaha

  • Selamat Datang ke Blog Saya. Semoga Sebuah Perkongsian ini memberi manfaat kepada kalian semua. Semoga berguna di dunia dan di akhirat

    Terima Kasih Kerana Mengunjungi Blog Ini

Aku Ingin Berubah

Posted by Ahmad Humaizi Bin Din Mustafaha On 6:17 PTG 0 komen



Oleh A.Humaizi


Terfikir sejenak, betapa diri ini selalu sangat lupa dek kerana leka dengan dunia dan nafsu. Walaupun telah dikurniakan ilmu oleh Allah swt dan diri mampu menilai baik dan buruknya dunia ini, tetapi diri tetap begitu malah makin kecundang dihayut gelombang duniawi. Begitulah manusia, terkadang jiwanya meluak-luak ingin kembali kepada fitrah, tetapi dirinya tetap memilih jalan kegelapan.

Ya, aku ingin berubah dan kembali kepada jalan yang benar! Aku ingin kembali sujud dan menghina diri kepada Tuhanku. Tetapi mengapa aku gagal mencapai keinginginan ku?

Bila terdengar peringatan-peringatan agama, hati tersentuh dan menggeletar. Terasa diri ingin kembali kepada fitrah yang sebenar. Mata dikunci dari kemaksiatan, mulut ditutup rapat dari kata yang sia-sia, kemaluan ditahan dari kejahatannya, tangan dan kaki pula digari dari melakukan fitnahnya. Ah, rupanya ianya bertahan seketika. Kelak selepas itu, ia kembali seperti biasa. Tetapi hati tetap meronta-ronta ingin kembali kepada jalan agama.

Dalam kekusutan memikirkan diri yang ingin, tetapi tidak mampu, terasa gundah di hati dan terasa serabut difikiran. Bagaimanakah diri ini mampu kembali kepada fitrah?

Teringat aku akan ayat Quran yang bermaksud;

"Allah memberi petunjuk kepada sesiapa yang Dia kehendaki"

Ternyata, jiwa manusia ini akan sedih dengan ayat ini. Mengapa? Kerana jiwanya terasa belum diberi petunjuk oleh Allah swt.

Teringat lagi akan hadis Qudsi yang bermaksud;

" Wahai hamba-hambaKu ! Kamu sekelian sesat, kecuali siapa yang telah Aku berikan hidayah kepadanya. Maka hendaklah kamu minta hidayah daripadaKu, nescaya Aku akan memberi hidayah itu kepadamu" - (Hadis 40 oleh Imam An-Nawawi)

Bila teringat hadis ini, jiwa manusia kembali bersinar dengan harapan baru. Rupa-rupanya manusia tidak meminta supaya diberikan hidayah kepadanya.

Maka dia pun berdoa dalam jiwanya
,
"Ya Allah, setelah Kau beri ilmu kepadaku, ternyata ilmu ini tidak banyak memberi manfaat kepada diriku, malah terkadang aku ini seperti manusia yang tidak diberi ilmu dan tidak diberi petunjuk. Ya Allah, Engkaulah yang memberi petunjuk kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, maka kurniakan aku petunjuk kepada jalanMu, Ya Allah! Kurniakanlah aku kekuatan untuk melaksanakan syariatMu. Sesungguhnya, segala kekuatan adalah milikMu Ya Allah"

Ternyata, doa itulah senjata orang-orang mukmin. Doa telah membangkitkan keyakinan dan semangat orang mukmin untuk meneruskan kehidupan dengan syariat Allah. Dengan doalah, orang-orang mukmin tidak putus harapan kepada Allah swt.

Benarlah apa yang dijanjikan oleh Allah,

"Berdoalah, nescaya akan Ku kabulkan permintaanmu".

Semoga bermanfaat.

Categories:

0 Response for the "Aku Ingin Berubah"