Sebuah Perkongsian

Hasil Karya Abu Muhammad Ahmad Humaizi Bin Din Mustafaha

  • Selamat Datang ke Blog Saya. Semoga Sebuah Perkongsian ini memberi manfaat kepada kalian semua. Semoga berguna di dunia dan di akhirat

    Terima Kasih Kerana Mengunjungi Blog Ini

Hari Yang Indah Di UTP

Posted by Ahmad Humaizi Bin Din Mustafaha On 6:03 PTG 2 komen

Oleh A.Humaizi

Pada Jumaat lepas, cuaca di UTP sangat nyaman. Udaranya yang segar, langitnya yang cerah menampakkan pemandangan sekitar UTP yang sememangnya memukau pandangan bagi sesiapa yang memandang. Sejak berhari-hari negeri Perak dilanda jerebu, alhamdulillah, dengan turunnya hujan yang dikurniakan Allah, dapat lagiku merasai nikmat alam sekitar yang indah.

Sememangnya hari itu memang hari yang mengembirakan bagiku kerana diawal paginya hujan, kemudian disusuli dengan suasana nyaman dan segar. Ditambah lagi cerahnya penglihatan mata memandang daun-daunan yang menghijau, dan kicau-kicauan burung yang asyik dengan kegembiraannya setelah sekian lama bumi Perak ini diselubungi kabus yang entah dari mana datangnya.

Bila bumi ini dilanda jerebu tebal, aku teringat firman Allah swt yang bermaksud;

"Maka tunggulah hari ketika langit membawa kabut yang nyata. Yang meliputi manusia. Inilah azab yang pedih. (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, lenyapkanlah dari kami azab itu. Sesungguhnya kami akan beriman." (Surah Ad-Dukhon: 10-12)

Sabda Nabi saw bermaksud;

"Hari kiamat tidak akan datang sebelum kalian melihat sepuluh (tanda-tandanya);

1) Terbitnya matahari dari barat;
2) Asap tebal
3) Binatang melata
4) Keluarnya Ya'juj dan Ma'juj
5) Turunnya Isa Putera Maryam
6) Dajjal
7,8,9 ) tiga khasf (penenggelaman) iaitu di bahagian timur, di bahagian barat dan di Jazirah Arab
10) api muncul dari lembah 'Adn (kota terkenal di Yaman) yang akan mengiring manusia. Api itu bersama mereka setiap saat, baik ketika mereka (tidur) di malam hari mahupun disaat mereka beristirehat disiang hari" (Riwayat Muslim no. 2901)

Kata Ibnu Katsir dalam tafsir beliau iaitu Tafsir Ibnu Katsir;

"Terdapat berbagai hadis marfu' (sampai kepada Nabi) dan mauquf (hanya sampai pada sahabat), ada yang sahih dan ada yang hasan yang dirasa sudah cukup membuat puas dan memberikan petunjuk yang pasti bahawa asap tebal merupakan salah satu tanda-tanda besar bagi kejadian hari kiamat yang ditunggu kedatangnya, dan itulah yang nampak dari zahir ayat al-Quran. Allah swt berfirman (maksudnya) "Maka tunggulah hari ketika langit membawa kabut yang nyata". NYATA, yakni jelas dan terang dimana setiap orang mampu melihatnya." (Sahih Tafsir Ibnu Katsir m/s 254, jilid 8)

Wallahua'lam. Moga-moga sedikit perkongsian memberi kita sedikit peringatan tentang hari kiamat.

Sahabat dan juga guru saya, Ust Alfir pernah berpesan kepada saya semasa bersama-sama menaiki motosikal. Dikala kami melewati pasangan-pasangan lelaki dan wanita yang berdua-duaan, beliau berpesan kepada saya, katanya;

"Antum di sini telah dikurniakan Allah nikmat yang terlalu banyak, maka peliharalah ia sebelum ditarik oleh Allah"

Begitulah komennya bila melihat pelajar-pelajar Muslim juga Non muslim ramai yang berdua-duaan dikala malam. Sepertinya mereka ini tidak tahu erti malu untuk berdua-duaan di tempat gelap. Dikhuatiri kerana banyaknya maksiat di bumi ini, akan turunnya azab Allah swt. Boleh jadi azab itu juga akan menimpa orang-orang soleh yang lain. Seperti firman Allah yang bermaksud "Yang meliputi manusia, inilah azab yang pedih" (Ad-Dukhon: 11)

Indahnya UTP pada hari itu

Pada Jumaat itu, aku tidak lepas mengambil kesempatan untuk merakamkan keindahan alam ciptaan Allah swt. Sungguh nikmat alam yang indah ini merupakan satu nikmat yang berharga bagi mereka yang mahu menikmatinya.

Sekadar berkongsi cerita dan pengalaman di UTP.
Semoga ada manfaat bagi semua. :)


Pemandangan Cafe V5
Nazri

Track Joging di sekitar tasik UTP


Humaizi dan Nazri
Masjid An-Nur Sewaktu Maghrib
Masjid An-Nur UTP (Tengah Malam)
Suhaimi

Ust Alfir Menyampaikan Kuliah di Masjid An-Nur

Categories: , ,

2 Response for the "Hari Yang Indah Di UTP"

  1. Tanpa Nama says:

    Smart gmba ni.

    Kamera model apa ni?
    Nak satu.

  2. Unknown says:

    Assalamualaikum..mohon ambil gambar tasik dan masjid untuk blog saya. terima kasih.